سنگار

سنگار

سنگار

سنگار

سرنخ پنهان

   Image and video hosting by TinyPic

                حلول ماه عشق ورحمت ضیافت الهی بر همگان مبارک باد.                                                         


بی تردید آدمی موجود بسیار پیچیده ایست.موجودی با خصوصیات متمایز با دیگر جانداران این کره ی خاکی .بعدروحی آدمی با حکومت عقلی وتحریکات قلبی مهمترین وجه تمایز این موجود با دیگر موجودات است.اساس این پیکره ی مادی که دستخوش تغییرات تا فنای مادی است بعد روحی این موجود پیچیده است .انصافآاگر خداوندبرای این جسم خاکی عقل واحساس را که وارثان بعد روحی اویند درنظر نمی گرفت چه عاقبتی برای انسان رقم می خورد. جز اینکه حیوانی با غرایز   مخصوص خودش خلق شده بود.ا... اعلم

 بحث پیرامون مسائل انسان شناسی نیاز به توجه ویژه  دارد و به نظر میرسد هر انسانی  باید در جهت شناخت ابعاد  وجودی خویش چه بطور کلی و چه جزئی کوتاه  نیاید.   چرا که تنها با  داشتن اطلاعات صحیح پیرامون وجود خودمی توان زمینه های برنامه ریزی   صحیح پیرامون کلیات  ساختار روحی و جسمی  را طرح ریزی کرد.

 یکی از مسائل اولیه و تاثیر گذار در سرنوشت همه ی  انسانها علم  وراثت است . آنجا  که تاثیر عوامل ژنتیکی شالوده ی اعظمی از پیکره ی روح  و  جسم را  در بر می گیرد. آنچه  ما میراث دار واقعی آن از اجدادمان  هستیم چیزی فراتر از مسائل مادی و  جسمی است . ذره ذره ی آنچه در ظرف روحشان چه خوب و چه بد ریخته اند در پی ساختمان  روحی مان گسترده شده و بستر فرآیند های مهم زندگی ما خواهند بود.البته باتوجه به بالقوه بودن این عامل نمی توان تاثیر  آن را  همیشگی و صددرصد  دانست . ممکن است انسان  شروری فرزند  صالحی تحویل اجتماع دهداما به نظر می رسد پیروی از  اباء و اجداد در این مورد محسوس تر باشد.

دومین نکته اساسی  که تا سن  تکلیف و آغاز جوانی مهم است محیط  تربیتی ماست. در همین  دوران خیلی از زمینه های  مهم  روحی و روانی همچون  کتیبه ای در دلمان حک می شود. پدر و مادر از ارکان اساسی تربیت آدمی هستندکه در صورت فقدان این وظیفه  به دیگر بزرگان فامیل محول می شود. آنچه تا کنون بیان شد شرح  وظایف ما نبود بلکه  بطور نا  خواسته  هر  انسانی  تا عنفوان جوانی این مسیر را  سپری می کند.   انتخاب می کند اما احساس او از فضای حولش  بزرگ  به  نظر نمی رسد.

امادر انسان شناسی بحث علت و معلولها در غایت اهمیت قرار دارد.آنجا  که حرف از اعمال واثرات آن بر روح وروان مطرح می شودچرخه ی تفکروعمل و نتیجه ی عمل و تاثیر آن بر روح آدمی مدنظر قرارمی گیرد. در واقع  اگر مسائل وراثتی را بعد سخت افزاری انسان تلقی کنیم  بعد نرم افزاری انسان اعمال او خواهد بود.به دیگر سخن نیروی بالقوه ی وراثتی در نتیجه ی اعمال ما به عوامل تعیین کننده ی بالفعل در می آید. بیش از حد تصور باید به این موضوع اهمیت  داد. ا ی کاش در سازما ن دهی  دروس آموزش و پرورش  کتابی  من باب  انسان شناسی و مراحل  رشد تدریس میشد ویکی از سر فصل های آن موضوع اعمال و اثرات آن بر روح بود. یقینآ وقتی اعمال ما چه خوب و چه بد به صورت عادت در آیندتاثیر بسزایی بر ر وح وروان آدمی و شکل گیری شخصیت وی خواهند  داشت. لذا شخصیت هر  فردی بیانگر خیلی از  نادیدنیهای  زندگی  اوست . در واقع شخصیت شکل گرفته که در ظرف روح ما جای داردنیرویی است که با تلنگری آزاد می شود و قادر است انسان را به مرز موفقیت یا پرتگاه سقوط بکشاند.ما باید بپذیریم که روح ادمی دارای قوانین قرادادی مخصوص به خود  است که از جانب خداوند بزرگ وضع شده اند. این قوانین به ما می گوید که هر عملی دو ویزگی خاص دارد یا انرژی مثبت می دهد یا منفی .

چطور می پذیریم از چراغ قرمز عبور نکنیم . سر ساعت سر کار حاضر باشیم و ...اما در مورد قوانین یا بهتر بگویم اصول وجودی خود     بی تفاوتیم . به نظر می رسد با این که انسانها قدرت تجسم ذهنی بالایی دارند در تجسم اثرات اعمال خود بر روحشان خیلی ضعیفند. چه عاملی باعث ضعف انسان در این زمینه است ؟شعاع بینش ما نسبت به شناخت خودمان تا چه اندازه و در محوریت چه اصولی است ؟آیا شخصیت شکیل خودتان را می پسندید و از خودتان احسا س رضایت می کنید؟


آهنگ وبلاگ باشعری از حافظ بطور خودکار پخش میشه. این کار سال ۸۴ انجام شده . یک سال بعد از کار سیدمظفر.

 


نظرات 9 + ارسال نظر
پتروک پنج‌شنبه 22 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 04:14 ب.ظ http://potorooc.belogsky.com

سلام
خیلی خوب وقشنگ بود موفق باشی

بی بلم جمعه 23 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 08:18 ق.ظ http://beybelom.blogsky.com

سلام
هر کدام از جملاتت نیاز به توضیحی مفصل دارد. مثلا شخصیت هر فردی بیانگر خیلی از نادیدنیهای زندگی اوست؟!
انسان موجودی پیچیده است زیرا دارای نیرویی به نام انتخاب است...

سلام
فکر می کنم تا اندازه ای که لازم باشه در بندهای بعدی از ارتباط شخصیت انسانها با اعمالی که انجام میدن و خیلی از اونا مربوط به زندگی شخصی و خصوصی اوناست حق مطلب رو ادا کردم .

موفق باشید.

مریم(عشق فوتبال) یکشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:13 ق.ظ http://eshghefootball.blogfa.com

سلام عزیزم

من آپیدم

حتما بیا باشه؟؟؟؟؟؟

منتظرتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتم


قربونت

بنگری یکشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:30 ب.ظ http://www.bangeree.blogsky.com

سلام و خسته نباشى ،
ممنونم از حضورت در ویلاگم...
مطلب جالبى نوشتى ....شخصیت، نظام آرزو ها و مقاصدى است که شیوهء شخصى فرد را در مورد سازگارى با محیط خود تشکیل میدهد. انگیزه ها، کلید هایى هستند که در را به روى شناخت کاملتر ساخت و کار کرد شخصیت و همچنین رشد خلق و خوى هیجانى باز میکنند. شخصیت، فکتور هایى هستند که در رفتار و خاطر انسان رول بازى میکنند و تا دیر زمان باقى میمانند.
با یک مطلب جدید به روزم ، منتظر حضورتان هستم . موفق باشى

سلام
ممنون از توضیحاتتون
ان شاا...

ساناز صفایی یکشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 03:28 ب.ظ http://sanazsafaee.blogfa.com/

اول سپاس
و شادی ...
شاید حق با شماست.
از این‌که به وبلاگ تون سر زدم خوشحالم.
با احترام

سلام
ممنون و موفق باشید.

سید محمد رضا هاشمی زاده دوشنبه 26 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 11:35 ب.ظ http://sheredashti.blogfa.com

گرانمایه دوست
سلام وعرض ادب
با چند کار تازه منتظر عطر خوش حضورتان هستم
قدمتان سبز

شما بزرگوارید
.
.
حتمآو ممنون از حضورتان.

مهرگان سه‌شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 06:09 ق.ظ http://bandarmehr.blogfa.com

سلام خسته نباشید
خیلی جالب و متفاوت از نوشته های پیشینتان بود
من واقعا به این نتیجه رسیدم تمام مشکلات آدمی مثل عدم اعتماد به نفس ٬ ترس و... همه ریشه در دوران کودکی اش دارد به خانواده ای که در آن رشد کرده و محیط پیرامونش و ...
اما این خود آدمه که میتونه به خودش کمک کنه وقتی به بلوغ فکری رسید و مشکلاتش را ریشه یابی کرد با اونا مقابله کنه
موفق باشید.

سلام
نظر لطف دارید.
با قسمت آخر حرفاتون کاملآ موافقم .

ممنون از حضورتون.

ناخدا پنج‌شنبه 29 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 10:47 ق.ظ http://bandari.blogsky.com

خوبه . استفاده امکه !

ماه لی لی جمعه 30 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 05:06 ب.ظ http://abi-e-aram.blogfa.com

درود ....
هر بار از اندیشه شما بهره می برم شاد می شوم ...
اما سرنخ ...
ما اگر نظام آموزشی سامان گرفته با کفایتی داشته با شیم ..
اگر معلمهایمان فکر نان شب وقسط و...آسوده اشان بگذارد
خیلی بیش از اینها می توانیم موفق باشیم ...

سلام
نظرلطف شماست.
.
.
روی نکته ی مهمی دست گذاشتید.
موفق باشید و ممنون از حضورتان.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد