سنگار

سنگار

سنگار

سنگار

سرنخ پنهان

   Image and video hosting by TinyPic

                حلول ماه عشق ورحمت ضیافت الهی بر همگان مبارک باد.                                                         


بی تردید آدمی موجود بسیار پیچیده ایست.موجودی با خصوصیات متمایز با دیگر جانداران این کره ی خاکی .بعدروحی آدمی با حکومت عقلی وتحریکات قلبی مهمترین وجه تمایز این موجود با دیگر موجودات است.اساس این پیکره ی مادی که دستخوش تغییرات تا فنای مادی است بعد روحی این موجود پیچیده است .انصافآاگر خداوندبرای این جسم خاکی عقل واحساس را که وارثان بعد روحی اویند درنظر نمی گرفت چه عاقبتی برای انسان رقم می خورد. جز اینکه حیوانی با غرایز   مخصوص خودش خلق شده بود.ا... اعلم

 بحث پیرامون مسائل انسان شناسی نیاز به توجه ویژه  دارد و به نظر میرسد هر انسانی  باید در جهت شناخت ابعاد  وجودی خویش چه بطور کلی و چه جزئی کوتاه  نیاید.   چرا که تنها با  داشتن اطلاعات صحیح پیرامون وجود خودمی توان زمینه های برنامه ریزی   صحیح پیرامون کلیات  ساختار روحی و جسمی  را طرح ریزی کرد.

 یکی از مسائل اولیه و تاثیر گذار در سرنوشت همه ی  انسانها علم  وراثت است . آنجا  که تاثیر عوامل ژنتیکی شالوده ی اعظمی از پیکره ی روح  و  جسم را  در بر می گیرد. آنچه  ما میراث دار واقعی آن از اجدادمان  هستیم چیزی فراتر از مسائل مادی و  جسمی است . ذره ذره ی آنچه در ظرف روحشان چه خوب و چه بد ریخته اند در پی ساختمان  روحی مان گسترده شده و بستر فرآیند های مهم زندگی ما خواهند بود.البته باتوجه به بالقوه بودن این عامل نمی توان تاثیر  آن را  همیشگی و صددرصد  دانست . ممکن است انسان  شروری فرزند  صالحی تحویل اجتماع دهداما به نظر می رسد پیروی از  اباء و اجداد در این مورد محسوس تر باشد.

دومین نکته اساسی  که تا سن  تکلیف و آغاز جوانی مهم است محیط  تربیتی ماست. در همین  دوران خیلی از زمینه های  مهم  روحی و روانی همچون  کتیبه ای در دلمان حک می شود. پدر و مادر از ارکان اساسی تربیت آدمی هستندکه در صورت فقدان این وظیفه  به دیگر بزرگان فامیل محول می شود. آنچه تا کنون بیان شد شرح  وظایف ما نبود بلکه  بطور نا  خواسته  هر  انسانی  تا عنفوان جوانی این مسیر را  سپری می کند.   انتخاب می کند اما احساس او از فضای حولش  بزرگ  به  نظر نمی رسد.

امادر انسان شناسی بحث علت و معلولها در غایت اهمیت قرار دارد.آنجا  که حرف از اعمال واثرات آن بر روح وروان مطرح می شودچرخه ی تفکروعمل و نتیجه ی عمل و تاثیر آن بر روح آدمی مدنظر قرارمی گیرد. در واقع  اگر مسائل وراثتی را بعد سخت افزاری انسان تلقی کنیم  بعد نرم افزاری انسان اعمال او خواهد بود.به دیگر سخن نیروی بالقوه ی وراثتی در نتیجه ی اعمال ما به عوامل تعیین کننده ی بالفعل در می آید. بیش از حد تصور باید به این موضوع اهمیت  داد. ا ی کاش در سازما ن دهی  دروس آموزش و پرورش  کتابی  من باب  انسان شناسی و مراحل  رشد تدریس میشد ویکی از سر فصل های آن موضوع اعمال و اثرات آن بر روح بود. یقینآ وقتی اعمال ما چه خوب و چه بد به صورت عادت در آیندتاثیر بسزایی بر ر وح وروان آدمی و شکل گیری شخصیت وی خواهند  داشت. لذا شخصیت هر  فردی بیانگر خیلی از  نادیدنیهای  زندگی  اوست . در واقع شخصیت شکل گرفته که در ظرف روح ما جای داردنیرویی است که با تلنگری آزاد می شود و قادر است انسان را به مرز موفقیت یا پرتگاه سقوط بکشاند.ما باید بپذیریم که روح ادمی دارای قوانین قرادادی مخصوص به خود  است که از جانب خداوند بزرگ وضع شده اند. این قوانین به ما می گوید که هر عملی دو ویزگی خاص دارد یا انرژی مثبت می دهد یا منفی .

چطور می پذیریم از چراغ قرمز عبور نکنیم . سر ساعت سر کار حاضر باشیم و ...اما در مورد قوانین یا بهتر بگویم اصول وجودی خود     بی تفاوتیم . به نظر می رسد با این که انسانها قدرت تجسم ذهنی بالایی دارند در تجسم اثرات اعمال خود بر روحشان خیلی ضعیفند. چه عاملی باعث ضعف انسان در این زمینه است ؟شعاع بینش ما نسبت به شناخت خودمان تا چه اندازه و در محوریت چه اصولی است ؟آیا شخصیت شکیل خودتان را می پسندید و از خودتان احسا س رضایت می کنید؟


آهنگ وبلاگ باشعری از حافظ بطور خودکار پخش میشه. این کار سال ۸۴ انجام شده . یک سال بعد از کار سیدمظفر.